SCENARIUSZ LEKCJI   - KLASA  6

 

 

Temat lekcji:

„ Diagramy procentowe” ( w arkuszu kalkulacyjnym Excel ) .

 

I.                   WPROWADZENIE:

1.     Przypomnienie definicji procentu; co to znaczy, że 50% klasy przeczytało lekturę itp. ( metoda pytań i odpowiedzi)

2.     Prezentacja wcześniej przygotowanych diagramów i odczytanie z nich       informacji. (przygotowane diagramy widoczne  na pulpitach komputerów).

Przykładowe diagramy:

 

1. To jest diagram kołowy .

2.Jakich ocen było najwięcej, a jakich najmniej ?

2.Czy to prawda, że oceny dobre to więcej niż  wszystkich ocen?

3. Czy oceny pozytywne stanowiły więcej niż 90% ocen czy mniej ?

 

 

                                                                      

                                                                      

1. To jest diagram słupkowy. ( Warto zwrócić uwagę, że tylko na tym diagramie można przedstawić dane np. z ankiety, w której można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź).

2.Jaki napój jest najbardziej popularny?

3. Czy napój, który ty lubisz najbardziej, wskazała więcej niż połowa pytanych?

 

 

 

 

II.                ROZWINIĘCIE TEMATU.

1.     Polecenie uczniom odnalezienie wśród programów programu Excel, otworzenie aplikacji.

2.     Z paska narzędzi wybrać ikonę Kreator wykresów, polecić uczniom przegląd dostępnych typów diagramów. ( podpowiedź znajduje się na rzucie ekranu poniżej).

 

 

 

3.     Sporządzić diagram kołowy i słupkowy na podstawie danych z poniższej tabeli.

Pewnej grupie młodzieży zadano pytanie „ Jak  najczęściej spędzasz wolny czas?” Oto wyniki ankiety:

Gry komputerowe i internet

35%

Telewizja

28%

Spotkania z kolegami

10%

Sport

12%

Spotkania i rozmowy z rodziną

4%

Czytanie książek

8%

Inne

3%

a)     otwórz arkusz programu Excel

b)    rozpoczynając od komórki A1 nanieś dane z tabeli

c)     posługując się myszką zaznacz wypełnione komórki

d)    wykonaj polecenia Kreatora wykresów, zwracajac uwagę na etykiety i tytuł  diagramu

Propozycja: rozpocznij od sporządzenia diagramu kołowego.

III.             PODSUMOWANIE

1.     Jakie znasz rodzaje diagramów? Które, twoim zdaniem, są najbardziej popularne i dlaczego?

2.     Jakie informacje można odczytać z diagramów?

3.     Zadanie domowe:

a)     Znajdź w prasie dwa lub trzy diagramy procentowe i odczytaj z nich najważniejsze informacje

b)    ( dla chętnych) Przeprowadź w klasie lub wśród znajomych ankietę na temat „ Jaki program telewizyjny lubisz oglądać” ; wyniki przedstaw na diagramie, posługując się programem Excel

 

 

 

 

C.T